Ennyivel repeszt a világ leggyorsabb traktorja

2023.12.28.Bulvár

Az emberek nagy része imádja a versenyeket. Ha jobban belegondolunk, bármiben tudunk ma már versenyezni, könnyen lehet, hogy ezen az elméleten indult el az az ember is, aki fejébe vette, hogy megalkotja a világ leggyorsabb traktorját.

Ha a traktor szót meghalljuk, akkor az emberek azokra a hatalmas kerekű mezőgazdasági járművekre gondolnak, melyek az esetek többségében igen nagy kocsisort hagynak maguk mögött a forgalomban. Bennük sokak szerint az lehet a legbosszantóbb, hogy nem mennek túl gyorsan, így feltartják a többi autóst, és nem is mindig lehet őket megelőzni. De gondoljunk csak bele: Szükséges-e egyáltalán, hogy egy traktor gyors legyen?

A válasz egyértelműen a nem, hiszen nem kell, hogy a földeken száguldozzanak ezek a gépek. Ennek ellenére a világ leggyorsabb traktorja még a Guinness-rekordok könyvébe is bekerült.

A világ leggyorsabb traktorja ilyen eredménnyel került be a Guinness rekordok könyvébe

Többen is meg szerették volna már szerezni a világ leggyorsabb traktorja címet. Legtöbbször 2019-ben próbálták megdönteni a rekordot, ám végül annak az lett a vége, hogy a sebességjelző még a 140 km/órát sem tudta elérni. Végül megtörtént a várva várt eredmény: bemutattak egy olyan traktort, ami akár 166 km/órás sebességgel is tudta róni a köröket. A JCB, a Brit munkagépeket gyártó cég vette a fejébe, hogy létrehoz egy olyan gyors traktort, amivel még a világrekordokat is meg tudja majd dönteni.

A példák azt mutatták, hogy ezt a rekordot rettentően nehéz lesz megdönteni, így a mérnökök visszavonulót fújtak, hiszen szerettek volna megalkotni egy még gyorsabb traktort, ehhez azonban fel kellett turbózni a jármű tulajdonságait, illetve tudták, hogy sort kell keríteniük néhány módosításra is.

A fejlesztések során elkezdték a jármű súlyát lecsökkenteni, és megalkottak egy kissé „futurisztikus” traktort, mely egy átalakított Fastrac 8000 modell. Guy Martin 2019 őszén foglalta el a Fastrac vezetőfülkéjét, és bízott benne, hogy olyan eredményeket fog elérni, amelyeket korábban még senkinek nem sikerült.

Ahhoz, azonban, hogy ez a traktor valóban gyors lehessen, meg kellett válniuk néhány alkatrésztől, az egyik a fék volt, így ez a manőver egyáltalán nem volt veszélytelen. A fékezéshez, pontosabban a jármű megállításához pedig egy olyan szerkezetet használtak, mely legjobban talán az ejtőernyőhöz hasonlít.

A rekordkísérlet során a traktort Guy Martin kaszkadőr, motorversenyző vezette

A rekordot az Elvington reptéren szerették volna megdönteni, a nézők közül mindenki egytől egyig árgus szemekkel figyelte az eseményeket, amikor végre a pilóta beindította a sárga-fekete csíkos traktor motorját. Az öttonnás járgány 1000 lóerős motorja azonnal felbőgött, majd szóról szóra kilőtte magát a rajtról. A traktor képes volt 217,57 km/órás átlagsebességet prezentálni, ám a pálya néhány szakaszán még a 247 km/órás gyorsulást is elérte.

Tim Burnhope, a JCB innovációs és növekedési megbízottja így nyilatkozott a történtekről: „Nem volt egyszerű feladat elérni azt, hogy az 5 tonnás traktor biztonságosan felgyorsulhasson 247 km/h-ra, majd ugyanígy meg is állhasson. Viszont most nagyon büszkék vagyunk, mert nem csak ezt a két célt teljesítettük, de a rekordot is sikerült megdöntenünk.”